notes.blog.sk

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Špeciálovia trestného práva

Vhodnejšie než rušiť špeciálny súd a špeciálnu prokuratúru mi pripadá zaťažiť ich skutočnou robotou.

    Pri odpovedi na otázku ako dosiahnuť stav všeobecnej platnosti práva sa dostaneme samozrejme k súdom a sudcom preto, že oni sú kľúčovým faktorom fungovania právneho poriadku. Legislatívna a výkonná moc plní z tohto hľadiska len pomocné funkcie. V podmienkach liberálnej demokracie nemá zákonodarnú právomoc panovník ale parlament a výkonná moc má za úlohu uplatňovať zákony a predovšetkým zabezpečiť účinnosť súdnych rozhodnutí. Až súdne vymožené a vyložené právo je však právom živým.

    Osoba sudcu je mimoriadne dôležitá. Mal by to byť právnik odborne zdatný, zásadový, rázny, uvážlivý, neskorumpovaný a vedomý si toho, že svojim rozhodovaním buduje štát.

    Špeciálne postavenie kompetentného súdu  štát zákonom nepriznal žianemu súdu, ktorý prerokúva napr. obchodné alebo občianske veci ale iba trestnému súdu.  Špeciálny súd je osobitný súd pre vybrané trestné veci, Špeciálna prokuratúra je len zákonom zriadenou osobitnou organizačnou zložkou prokuratúry, ktorá je činná vo veciach prerokúvaných špeciálnym súdom. Zároveň je cítiť snahu o funkčnú orientáciu špeciálneho súdu na boj proti mafii, korupcii, organizovanému zločinu a pod., čo je mierne pochybné a pripomína to skôr trestné komisie.

    Špeciálny súd a špeciálna prokuratúra kole oči nie len ich menej zarábajúcim obyčajným kolegom ale aj politikom.

    Materiál Analýza, ktorý vláda SR na návrh  podpredsedu vlády  a ministra spravodlivosti Štefana  Harabína vzala 28. 9. 2006 na vedomie je  napísaný voľným humorne konverzačným a pritom politicky konfrontačným štýlom. Vláda neodporučila konať naznačeným smerom a predkladateľ  teda nedosiahol svoj zámer otvoriť si  skryto  cestu k zrušeniu špeciálnych inštitúcií trestného práva.

    Existencia Špeciálneho súdu v Slovenskej republike dáva podľa predkladateľa  priestor na úvahy, že iba 14 sudcov dokáže spravodlivo a nestranne rozhodovať, čo vlastne znamená v konečnom dôsledku popieranie kompetentnosti ostatných sudcov a popieranie právneho štátu. Títo sudcovia sú osobitne vybraní, preverení Národným bezpečnostným úradom, osobitne platení, chránení atď. Ostatní sudcovia previerku zo zákona nepotrebujú a sú teda nepreverení. Čo sa stalo s riadnymi sudcami, ktorí neprešli previerkou? Zostali súdiť? Alebo o ňu vôbec nepožiadali?

    Otázka o potrebnosti alebo nepotrebnosti špeciálnych inštitúcií sa dostáva do polohy čo bolo skôr? Sliepka alebo vajce? Máme mať najprv dokonalých sudcov alebo dokonalé zákony? Sudcov sme si  vybrali špeciálnych, poslancov (a všetkých ostatných politikov) máme obyčajných. Niekde sa však začať musí. Vybrali však naozaj dokonalých sudcov? A prečo len 14.  Ostatné kauzy si nezaslúžia dokonalých sudcov? Dokonalý však nie je žiadny človek a máloktorý ľudský výtvor. Aj špeciálne inštitúcie sa môžu len snažiť.   Vhodnejšie než ich rušenie mi pripadá zaťažiť ich skutočnou prácou a zodpovednosťou. 

   Predseda strany Smer - sociálna demokracia a predseda vlády Robert Fico sa za Špeciálny súd v r. 2006 postavil a bol proti zrušeniu. Uvidíme, ako bude konať ďalej, keď jeho koaličný partner rýpe

 http://www.sme.sk/c/3728173/Specialna-katastrofa.html

 


Politika | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014